GvG GvG
MalafidaVlag van Malafida: de "Quattrocolore"

'Notizia' nieuwsbrief

Introblad
(PDF 480K)

Land en ligging

Malafida is een land met ongeveer 50 miljoen inwoners, waarvan 38 miljoen officieel geregistreerd omdat zij de registratiekosten konden betalen. Het land ligt in het Malafidische Gebied in het westen van het continent dat in het Malafidisch Cairia heet, op de planeet Pangeo. De hoofdstad van Malafida is La Piovra di Santina (de stad La Piovra in de deelstaat Santina).

Noordoost- en Midden-Malafida
Noordoost-Malafida (deelstaten Cantonorte en Pleiade) en Midden-Malafida (deelstaten Raisa, Corrada en Santina) op een fragment van de kaart van het continent Cairia. De afstand tussen de steden Rallentare en La Piovra is ongeveer 90 kilometer.

Malafida is een democratische federatie, waarin iedere burger evenveel kans krijgt tegen een schappelijk bedrag tot een publiek-politieke taak geroepen te worden. De informeel werkende economie is gefragmenteerd en wordt beÔnvloed door vele godfathers, maar kent toch veel samenwerkingsverbanden en is nogal met de politiek verweven. Ondanks en dankzij dat feit staat de industriŽle ontwikkeling op een redelijk peil en is er betrekkelijk veel welvaart, met name voor wie de weg weet en op tijd kan bukken. Voor hen kan zelfs onbeperkte rijkdom in het verschiet liggen, en het helpt als men niet al te veel scrupules heeft. In zoverre is het in Malafida niet veel anders dan in veel landen op Aarde.

Quattro'Albero MalafidiŽrs hebben zeevarende clans onder hun volk. Malafidische wateren en zeeŽn zijn van noord naar zuid: Mare Sagoma (Zee van het Silhouet), Baia Nostra, Baia Triangolo, Mare a Prima Vista (Eerste Zee, letterlijk: Zee van het Eerste Gezicht), Baia Alzare il Gomito (letterlijk: Baai van Te Diep in het Glas Kijken) en de Mare di Lucherini.
De meest westelijke kusten van Malafida (niet op het kaartje) liggen direct aan de grote oceaan die het hele continent Cairia omspant. In het Malafidisch wordt deze oceaan de Oceana Panorama genoemd, vrij vertaald de ‘Oceaan van het Om’.
Landen die aan Malafida grenzen zijn de Democratische Unie der Verenigde Elementen Landen (D.U.V.E.L) in het noorden, Nag'Ma Hyi en Marianne over de bergen in het oosten en Ringoord in het zuiden.

Deelstaten en plaatsen

Uit vele staatjes, stadsstaatjes, gebiedjes en clans in het Malafidische gebied ontstonden in de loop der tijd elf staten, die in het jaar 1820 van de planeet Pangeo onder de bezielende leiding van godfather Paolo Vercotti van de staat Santina opgingen in het huidige Malafida, bestaande uit tien deelstaten.
Hier volgt een overzicht van de deelstaten, met de belangrijkste plaatsen. Alle plaatsen met meer dan 50.000 inwoners zijn genoemd; van de plaatsen met minder dan 50.000 inwoners zijn enkele opgenomen die relatief belangrijk zijn in hun streek.

DEELSTAAT Belangrijke plaatsen
Cantonorte Fiorenza (201.000 inw),  Pittardo, Cereti, Porta Norte, Buli, Cantenza
Raisa Asip (1.680.000 inw),  Porta Navis (435.000), Citatio (350.000),  Ioma, Rogaline
Pleiade Reggio di Malaria (1.250.000 inw),  Porta Porti (475.000), Citta Orange (185.000), Sfince (150.000),  Plť Metastrada, Villagio della Sol, La Gamma, Rura Penthe, Riscaldamento, Zompe, Scambio Sagoma, Scambio Magistre, Scambio Prelude
Corrada La Diva (155.000 inw),  Aida Figura (100.000), Rura Appeli, Rura Flack, Reindite, Alpina
Santina La Piovra (2.150.000 inw),  Fiorno (870.000),   Porta Rente (810.000), Toricelli (730.000),  Marugnamiglia (420.000), Samara (180.000),  Santorini (115.000),  Gardina, Dindra, Oscillo, Scambio Domenici
Finisterre Porta Mardi Gras (395.000 inw.), Citta Bethune (360.000), Citta Solitario (300.000), Porta Bensousse (150.000), Villagio Locatio (101.000), Bermuda, Porta Crono, Ripla Rosso, Dissipatio, Scambio Delrina
Isola Vecchia Porta Vecchia (315.000 inw), Fortezza Passi (190.000), Tactico (150.000), Fortezza Starse (105.000), Dextra Naste, Caniste, Porta Meteo, Rura Ganthe, Emerge
Rosada Blume Rallentare (1.450.000 inw), Sub Rosa (130.000), Porta Ditio (110.000), Diverge (105.000), Porta Rosada, Marchetti, Costa Hiatus, Nautimiglia, Rura Maru, Quattromeno, Rura Hone, Rosabelle, Scambio Savoia
Isola Sohoia Stilettina (1.185.000 inw),  Citta Lucherino (170.000), Porta Soho (100.000), Porta Arriba, Porta Hellene, Rura Sacra, Villagio Ubriaco
Arrakida Bella Figura (1.620.000 inw), Gudelargara (620.000), Garuda (190.000), Sparaco (145.000), Porta della Sud (145.000), Fayo, Bacardi, Elero, Rura Spatiale, Ariana, Rura Arrakis, Chroma

Vervoer

De planeet waarop het continent Cairia ligt heeft weinig ijzererts en andere metalen. Voor het vervoer in Malafida maakt men daarom uitgebreid gebruik van windkracht en hout, en er wordt spaarzaam omgesprongen met het beschikbare metaal. Veel vervoer gaat natuurlijk per zeilschip over zee.

Aeronave a slitta
Een aeronave a slitta (sleepschoenluchtschip) aanvaardt de reis van de stad Gudelargara, niet ver van de miljoenenstad Bella Figura, over het hoge gebergte de Montagne Alpenine naar het buurland Marianne in het zuidoosten, aan de binnenzee van het continent

Luchtschepen worden veel gebruikt. In Malafida is een variant met sleepschoen ontwikkeld om sneller te kunnen opschieten langs vaste routes over land. Te land wordt altijd al veel gezeild: over de weg in particuliere zeilwagens, en ook op rails. De spoorwegen bestaan voor het grootste deel uit funicolare a vela (hangkabelzeilbanen) en nieuwe monario a slitta (sleepschoenmonorail) door heuvelachtig en bergachtig terrein, en binario a vela (tweerailzeilbaan) op vlak terrein. De tweerailzeilbanen zijn vooral te vinden op de uitgestrekte Pleiade (Plťvlakte) in het noorden, de meeste hangkabelzeilbanen en sleepschoenmonorails in de rest van het land. Er zijn publieke treinen en schepen waarvoor je een kaartje koopt en vervolgens meegaat, zoals wij dat op Aarde kennen. Maar de railbanen in Malafida worden ook door particuliere voertuigen gebruikt. Zowel de treinen van de verschillende vervoersbedrijven als de particuliere voertuigen betalen aan de eigenaren van de spoorbanen een tol, afhankelijk van de afstand die over de baan wordt afgelegd. In een aantal gevallen bezit een spoorwegmaatschappij ook een aantal treinen, en is dus tevens vervoersbedrijf. De treinen van deze bedrijven zijn meestal de meest luxe treinen. Voor een reis met zo’n trein is de tol bij de vervoersprijs inbegrepen.

Het wisselen van baan is op hangkabelzeilsporen en sleepschoenmonorails een uitgebreide procedure, waarvoor de nodige assistentie nodig is. Ook daarvoor moet betaald worden. Op diverse plaatsen in het land zijn bij de scambii (wissels) levendige stadjes ontstaan, waar men ook leeft van onderhoud en reparatie van de railzeilvoertuigen en sleepschoenluchtschepen.

Tussen de grote steden in het midden van het land, langs de kust van de Baia Nostra, ligt de trots van het Malafidische landvervoer. De officiŽle naam is de Binario a Machina Stufa di Legna (tweerail-houtkachelmachinebaan), kortweg Binario a Machina, ook wel bekend als de Ligna Alta Velocita (hogesnelheidslijn). Deze lijn was nodig omdat op het traject tussen de miljoenensteden Asip, La Piovra en Rallentare de grootste vraag is naar vervoer. De gemotoriseerde treinen kunnen een maximum snelheid van bijna 100 kilometer per uur halen en rijden een redelijk betrouwbare dienstregeling, zeker naar Malafidische maatstaven. Ze zijn meestal vrij nauwkeurig drie kwartier te laat. Sommige ondernemers op deze lijn bezitten overigens alleen een houtkachelmachine-locomotief, waarmee zij tegen betaling particuliere voertuigen op sleeptouw nemen. Op de Ligna Alta Velocita komt dan ook een bonte verzameling treinen langs.

De belangrijkste spoorwegmaatschappijen en bootdiensten

LIJN Route
Ligna Sagoma tweerailzeilbaan Riscaldamento - Porta Porti - Reggio di Malaria
Ligna Palude hangkabelzeilbaan Reggio di Malaria - Zompe - Sfince
Ligna Prelude hangkabelzeilbaan Scambio Prelude - Plť Metastrada - Scambio Magistre
Ligna Magistre tweerailzeilbaan Reggio di Malaria - La Gamma - Sfince - Villagio della Sol - Scambio Sagoma - Scambio Magistre - Citta Orange
Ligna del Midas tweerailzeilbaan Porta Navis - Scambio Sagoma
Ligna La Mamma Diva hangkabelzeilbaan Asip - Rogaline - Aida Figura - La Diva - Rura Appeli - Citta Orange
Ligna Costa Raisa hangkabelzeilbaan Asip - Porta Navis
Ligna Alta Velocita tweerailmachinebaan Asip - Ioma - Citatio - Porta Rente - Scambio Domenici - Fiorno - La Piovra - Rallentare
Ligna Grande hangkabelzeilbaan Asip - Ioma - Citatio - Porta Rente - Scambio Domenici - Fiorno - La Piovra - Rallentare - Porta Ditio (deze oude hangkabelzeilbaan is nog steeds in bedrijf)
Ligna Lemmi hangkabelzeilbaan Scambio Domenici - Marugnamiglia
Ligna Industria hangkabelzeilbaan La Piovra - Toricelli - Samara - Oscillo
Ligna Diverge hangkabelzeilbaan Toricelli / Marchetti - Scambio Savoia - Diverge - Rosabelle - Sub Rosa
Ligna Rosada hangkabelzeilbaan Rallentare - Marchetti - Scambio Delrina - Ripla Rosso - Porta Mardi Gras
Ligna Mare a Prima Vista hangkabelzeilbaan Porta Mardi Gras - Ripla Rosso - Scambio Delrina (parallel aan de Ligna Rosada) - Citta Solitario - Porta Bensousse - Villagio Locatio - Citta Bethune
Ligna Arrakida Norte hangkabelzeilbaan Garuda - Bella Figura - Rura Spatiale - Rura Arrakis - Sub Rosa
Ligna Gomito hangkabelzeilbaan Bacardi - Bella Figura - Fayo - Gudelargara - Elero - Ariana - Sparaco
Ligna di Lucherini Maru hangkabelzeilbaan Porta della Sud - Chroma - Sparaco - Rura Maru
Ligna de Marianne sleepschoenmonorail Bella Figura - Gudelargara - Rura Maru - Quattromeno - over de vierlanden-bergpas Valico Quattromeno naar Marianne
Ligna Circulini Malafidische internationale vracht- en passagiersdienst met snelle klippers en machineschepen rondom het hele continent Cairia
Traghetto Grande veerdienst Bella Figura - Stilettina
Traghetto Garuda veerdienst Garuda - Porta Soho
Traghetto Starse veerdienst Citta Bethune - Fortezza Starse
Traghetto Bipeninsola veerdienst Fiorenza - Porto Crono

Quattro'AlberoEn zeg nou zelf: zou jij niet eens een wekenlange tocht willen maken met een eigen zeilvoertuig over al die hangkabelzeilbanen, zwevend langs prachtig gelegen heuvels en bergen van de ene kleurrijke stad naar de andere op een goede wind?
"Favorevole!" (gunstige wind) is in Malafida de groet die het meest gebruikt wordt om iemand goede reis, of alle goeds en voorspoed te wensen.

De geschiedenis van Malafida

De geschiedenis van Malafida is natuurlijk verweven met de geschiedenis van het hele continent Cairia. In tegenstelling tot de geschiedenis in Europa op Aarde tekent zich op Cairia geen duidelijke opeenvolging Oudheid - Middeleeuwen - nieuwe tijd af. De 'grote ontwikkelingen' op Cairia zijn meer verbonden geweest met de opkomst en ondergang van 'Grote Rijken', die voornamelijk tot grote bloei konden komen rond de Mediterrane, de binnenzee van het continent, al was het maar omdat daar voor elk rijk meer belangrijk gebied vlakbij was om te veroveren, te onderdrukken of anderszins te beÔnvloeden. De ligging van het Malafidische gebied langs de 'buitenkust' aan de westkant van het continent leende zich er minder voor om altijd in het centrum van de grote ontwikkelingen te staan. Malafidische munt: de LariDe MalafidiŽrs laveerden daar letterlijk en figuurlijk tussendoor en deden er hun voordeel mee, daarmee een eigen invulling gevend aan de uitdrukking 'Grote Rijken'. Daardoor kregen sommige ontwikkelingen op het continent toch een duidelijk Malafidisch tintje. Dit is bijvoorbeeld merkbaar aan de vooraanstaande positie van de Malafidische munt, de Lari, in de hedendaagse financiŽle wereld van het hele continent Cairia. Het blijkt ook in de Notizia di Malafida, de krant van Malafida, waarin recente ontwikkelingen op het continent Cairia worden beschreven vanuit Malafidisch perspectief.

Quattro'Albero a la linea

Naar boven © Genootschap voor Geofictie, 1997 - 2004.
Afbeelding sleepschoenluchtschip afkomstig van 'Durdane', Jack Vance.
Bankbiljet afkomstig van De Nederlandsche Bank, op 4 nullen en de zonnebril na.